Jørgensens Hotel i Horsens

Fakta

Objekt Hotel
By Horsens, Denmark
År 2020
Objekttype Renovering
Areal 0 m²
Anvendelsesområde Hoteller
Installation Simon Norup, Direktør VVS Kompagniet

Komplet beskrivelse

Smart skinnesystem strømliner renovering på ikonisk hotel i Horsens

En totalrenovering uden tegninger af et fredet palæ fra 1744 kunne potentielt blive en rodet og langstrakt affære, men på badeværelserne har et sindrigt skinnesystem gjort det let at undgå forsinkelser.

I Horsens har varemærket Jørgensens Hotel gennemgået en totalrenovering. Bygningen er fredet, og derfor kunne man frygte, at alle dele af renoveringen ville blive langstrakte og vanskelige. Det har dog ikke været tilfældet for vvs-installationerne, fortæller Simon Norup, direktør i VVS Kompagniet, der har stået for installationen af vandforsyning og varmeanlæg samt for renoveringen af cirka 40 badeværelser med indbygningscisterner og afløbsrender.

”Viegas Steptec-system gjorde det muligt for os at bygge installationsvægge, indsætte cisterner og gøre alt vvs-arbejdet færdigt på én gang. Derefter kunne tømrere og murere tage over, så der var meget lidt spildtid, fordi vi ikke behøvede at koordinere eller rende frem og tilbage,” siger Simon Norup.

Installatøren stod også for en komplet udskiftning af vand- og varmeinstallation, og det har i særdeleshed været en udfordring uden de oprindelige tegninger at arbejde ud fra.

”Det er en totalfredet bygning, så vi kunne ikke bare bruge en gummiged og bryde ned. Vi har ikke haft adgang til nogen form for oprindelige tegninger, så det har været et spændende samspil mellem alle de involverede parter, hvor vi henad vejen har fået at vide, hvad der var muligt og hvad, der ikke var muligt at gøre,” siger Simon Norup.

Med de mange ubekendte faktorer undervejs i byggeprocessen har installatøren derfor fundet stor tryghed i et tæt samarbejde med Viega og i særdeleshed Thomas Popperud. Særligt med tanke på, at det er førte gang VVS Kompagniet bruger Viega som leverandør.

”Vi havde måske forventet at få nogle hurtige instrukser over telefonen. Men Thomas Popperud kom ud på hotellet og fremviste. Det viser, at de i Viega ikke bare sælger et produkt, og så er de videre – det sætter vi virkelig pris på.”

Den tætte kontakt har været en af de helt store gevinster og har været essentielt for at løse eventuelle problemer og flaskehalse.

”Det giver ro, at vi altid kan ringe til Viega, hvis vi har spørgsmål, at der hurtigt bliver taget hånd om problemerne. De går den ekstra meter for os. Det er afgørende for os, når vi står med et så vigtigt projekt som installationer på dét, der helst skal blive byens stolthed,” siger Simon Norup.